Waardig Werk

ACV-waardig-werk-affiche-11-11-11

Werknemers zijn geen gereedschap

Twee jaar lang voerde het ACV samen met de andere vakbonden, met Wereldsolidariteit en enkele andere ngo’s (11.11.11, FOS-socialistische solidariteit en Oxfam-solidariteit) de campagne waardig werk. In Noord én Zuid. In 2009 werd de nadruk gelegd op het belang van vrijheid van vereniging om waardig werk te realiseren; in 2010 lag de focus op goede en afdwingbare arbeidsregels en transparantie hieromtrent. Het ACV voerde actie binnen en buiten bedrijven; zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië. Want de strijd van de collega’s in het Zuiden laat ook de Belgische werknemers niet onberoerd. Onder de slogan ‘Werknemers zijn geen gereedschap’, trokken vakbondsafgevaardigden naar de werkvloer in de bedrijven en organiseerden getuigenissen, schafttijden en solidariteitsacties tussen arbeiders hier en hun collega’s in het Zuiden.
Campagnefilm Werknemers zijn geen gereedschap 
Van Waardig Werk Cup tot schafttafels
Op 4 september 2010 werd in Antwerpen zelfs de eerste ‘Waardig Werk Cup’ georganiseerd door het ACV: 16 bedrijven en centrales voetbalden voor betere arbeidsomstandigheden in Noord en Zuid. In Kortrijk slaagde men er voor het tweede jaar op rij in de langste schafttafel te organiseren: niet minder dan 400 militanten schaftten samen voor waardig werk. En in Roeselare organiseerde ACV samen met de lokale 11.11.11 comités verschillende film- en debatavonden rond waardig werk. In Waas en Dender kregen ze hierbij zelfs de steun van zanger Willy Willy, die speciaal voor de campagne een muzikaal waardig werkprogramma uitwerkte. De waardig werk-planken die door Wereldsolidariteit waren aangemaakt, waren een groot succes: tientallen planken werden over heel Vlaanderen vol gehamerd.

Gedragscode

Heel wat Belgische ondernemingen tekenden een Gedragscode voor Waardig Werk, of brachten het thema ter sprake op een ondernemingsraad. Zo brachten de vakbonden het thema van waardig werk op de Europese Ondernemingsraad van chocoladegigant Barry Callebaut. De Europese vakbondsafgevaardigden maakten hiermee een sterk punt ten aanzien van de directie: als je eerlijke chocolade wil verkopen, moet je zwart op wit waardig werk in de hele productieketen kunnen garanderen. Een pleidooi waarmee ze zich ook zelf engageerden om hier, samen met het bedrijfsmanagement, werk van te maken. Het was in het economisch moeilijke klimaat natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om werkgevers, op nationaal, Europees of zelfs internationaal niveau ervan te overtuigen mee de strijd aan te gaan voor waardig werk in de hele productieketen, zowel hier als in het Zuiden. Maar toch werden concrete resultaten geboekt op bedrijfsniveau. In de regio Brussel-Halle-Vilvoorde wisten de vakbonden maar liefst 11 gedragscodes, waarvan 9 op internationaal vlak, af te sluiten in verschillende bedrijven: daaronder Sony België, technologiebedrijf Bosch en autofabrikanten Mercedes en Peugeot/Citroën. Ook in het bedrijf Alcon-Couvreur in Puurs, gespecialiseerd in oogproducten, wisten de vakbonden een ‘Ethische code en sociaal charter voor waardig werk’ af te sluiten.

Petitieactie

Gedurende die twee jaren deed de coalitie een massale petitieactie, die uiteindelijk door 167.269 mensen ondertekend werd. Met deze petitie spraken we Belgische werkgevers rechtstreeks aan om fundamentele arbeidsrechten na te leven. Niet alleen in België, maar ook bij dochterbedrijven en leveranciers in het Zuiden. Op 7 oktober 2010 sloot de coalitie van ngo's en vakbonden deze gezamenlijke campagne af. De 167.269 handtekeningen werden overhandigd aan het VBO (Verbond Belgische Ondernemers) en de coalitie werd ook op het Parlement ontvangen om haar eisen toe te lichten.

7 oktober: internationale dag van Waardig Werk

7 oktober is ondertussen uitgegroeid tot internationale dag van Waardig Werk. De coalitie Waardig Werk, samengesteld uit vakbonden en NGO’s is nog steeds actief om verder te werken op de politieke eisen van deze campagne. Ze focust momenteel op een wetsvoorstel rond transparantie, op het opnemen van arbeidsnormen in vrijhandelsakkoorden en rond het opnemen van waardig werk in de post-millennium doelstellingen
Meer info:
Campagnefilm Werknemers zijn geen gereedschap: wereldsolidariteit presenteert vakbondsman
)